Bila Plan Mesti Tak Jadi. ( 6 sebab tidak munasabah, No 2 tu paling menyengat! )

Salam buat semua pembaca. Untuk pengetahuan anda sambil-sambil mendengar lagu, tiba-tiba tumbul pula idea nak buat entri tentang Bila Plan Mesti Tak Jadi. Anda semua mesti pernah rasa pengalaman atau situasi macam ini kan ?. Samalah macam Del ni pun. Selalu~ bukan satu dua kali, tapi banyak kali.

Macam hari ini, sepatutnya hari ini  Del dan rakan-rakan plan nak mendaki bukit bersama. Tapi malangnya, macam yang Del katakan, bila plan sahaja mesti tak jadi. Tapi pernah tak anda terfikir, kenapa dan mengapa ini berlaku. Mungkin sebab tak ada komisyen macam duit ke kalau pergi atau buat sesuatu yang kita da rancang tak dapat manfaat. Senang kata tak dapat faedahnya.

Berdasarkan info dari laman sesawang OhBulan! kebanyakkan sebab perkara Bila Plan Mesti Tak Jadi, hanya disebabkan oleh perkara-perkara yang remeh-temeh. Stress kan !
Padahal perkara sebegitu dapat di atasi sebaiknya. Mungkin juga ini melibatkan dengan perangai ataupun sikap pendirian masing-masing.

Antara sebab tidak munasabah kenapa Bila Plan Mesti Tak Jadi ialah,


1. Kawan "Cancel last minute"


Yang ini, mesti selalu terjadi pada anda bukan? Tiba-tiba pula ada sahaja sebab kena cancel. Kalau bab keluarga atau melibatkan kesihatan, mungkin boleh dipertimbangkan. Tetapi, kalau berkenaan dengan hal buah hati kau, pasal persahabatan pun sanggup kau tinggalkan. ciss!
2. Tidur Lebih Penting !


Kalau bab tidur, memang tak boleh kalah. Untuk yang kaki tidur lah kan. Yang ini paling tak munasabah. Disebabkan tidur itu lebih penting, maka semua plan atau perancangan kau dan kawan-kawan kau buat semuanya hancur lebur (Janji tak ditepati). Susah kalau ada rakan-rakan yang berperangai macam ini. Bertabah lah ya. Lain kali jangan ajak orang yang kaki tidur.
3. Bajet Ciput




Ini pun antara yang menjadi punca-punca sesebuah perancangan itu tidak menjadi. Walau bagaimanapun, perkara ini, masih boleh di atasi. Perlu mengambil langkah-langkah persediaan awal untuk mengelakkan perkara ini. "Dah tahu nak pergi, yang pergi berjimba tak ingat dunia buat apa".
4. Kawan Lepas Tangan " semua orang nak rancang untuk dia"


Bab ini, bila adanya rakan anda yang boleh dikatakan mempunyai sikap  pentingkan diri sendri. Sikap tidak mahu berbincang sesama sendiri menyebabkan perkara yang dirancang sering tidak dipersetujui bersama, lantas mengakibatkan perancangan tidak menjadi. "Err" tolong lah kawan-kawan ubah sikap.
5. Banyak Sangat Perancangan "semua kau nak buat"
Yang ini sering juga berlaku. Bila sudah merancang, tahu saja lah segelintir sikap manusia ini, ada saja yang tidak berpuas hati dengan perancangan masing-masing. Kadang-kadang sehinggakan ada perkara yang kita tak perlu pun laksanakan semasa pergi bercuti pun terbuat. Sikap kesederhanaan itu perlu. "Tak perlulah semua benda kau nak buat, nanti timbul pula masalah lain". Tiada masalah kalau perancangan tu berlebih, tapi ianya bergantung kepada situasi juga.
6. Cuti kena Tolak




Ini pula sering berlaku kepada golongan yang sudah berkerja. Kadang-kadang, pelajar pun turut mengalami situasi ini. "Dan-dan lah nak buat kelas itu ini" . Apa-apa pun sekiranya melibatkan tentang cuti, perkara ini juga dapat di atasi. Langkah-langkah persediaan awal perlu dilakukan, supaya masalah tidak timbul.
Walau bagaimanapun, semua sebab-sebab tidak munasabah ini dapat kita elakkan. Supaya perancanagn kita itu menjadi. Pandai-pandailah anda semua nak mengubahnya. Sekian.

*JANGAN LUPA LIKE,KOMEN & SHARE INFO SAYA DAN IKUTI SAYA DI INSTAGRAM DAN FACEBOOK PAGE. 😅

9 Comments

  1. haihh.. no 2 tkleh blah -,-

    ReplyDelete
  2. ha ha ha aida terpaksa setuju la, del.
    kalau plan, kemungkinan besar tak jadi.
    atau pun, memula 10 org geng join, by the time hari kejadian, kurang separuh yg hadir hu hu hu hu....
    standard lah tu. sebab tu kekadang skang ni pe pe program, tetapkan kutipan commitment fees ha ha ha :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan aida..haahh selalu macam tu.. betul jugak kena kutip duit dulukan baru jlan..haha

      Delete
  3. Hahaha I'm guilty of this, sometimes I get too lazy then last minute don't feel like going out. Now I feel sorry towards my friends but as I age I rasa malas je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes Jia, I feel you ...cause sometimes I do the same thing like you ahhah..last minute rasa sleep is better.haha

      Delete
  4. Setuju dengan no dua tu hhahahahah kadang kalau dah plan pagi confiem rasa malasnya nak bangun awal.postponed dulu petang tu atau next day je hihi

    ReplyDelete
  5. Hahahahaha alamak betul jugak selalu mcm tu lain kali kena displinkan diri untuk diri sendiri.

    ReplyDelete
  6. Itulah dinamakan perancangan. Bila tak jadi, mesti cakap takda rezeki. Sedangkan kita boleh merancang dan Allah menentukan. Tapi kalau dah rancang baik baik pasti Allah permudahkan.

    Dari pengalaman akak, akak selalunya bila plan apa je trip atau gathering mesti bincang betul-betul. Biar semua pihak tahu nak jumpa dimana, makan dimana. Berapa kos tu kena bg tahu supaya tiada yang anggap akak akan belanja mereka or mereka Ingat semua aktiviti tu akak payung. Sebab sudah tentu mereka akan available. Sebab semuanya percuma. So kena telus. Supaya persahabatan tu berpanjangan. Tak semua kawan kita kaya dan ada masa. Tido lebih penting sebab penat study sepanjang hari. Rancang bila dah habis exam dan duit ada. Kalau cuti semester most akan balik rumah. Hehehe

    ReplyDelete