Jenis-jenis Rabun

jenis-jenis rabun

Jenis-jenis Rabun             l            Hai buat semua pembaca blog Del yang setia. Dalam kesibukan ni Del masih lagi sempat nak kongsi kepada anda semua tentang jenis-jenis rabun walaupun Del sendiri bersyukur tidak mempunyai masalah rabun. Tetapi, pelik juga macam mana ramai yang mempunyai masalah rabun terutama yang selalu tengok talifon bimbit masing-masing.
Jom baca di bawah mengenai jenis-jenis rabun dan punca-punca yang ada dikalangan manusia ni. Harap perkongsian ini membantu.

RABUN JAUH:
Rabun jauh, adalah apabila mata tidak dapat menumpu dengan baik yang menyebabkan objek jauh kelihatan kabur. Rabun jauh adalah proses semula jadi yang terbentuk dengan pantas terutamanya ke atas kanak-kanak sekolah atau remaja, dan terus berlaku semasa proses membesar. 
RABUN DEKAT:
Rabun dekat adalah kesukaran melihat objek dekat. Rabun dekat disebabkan imej ditumpukan di belakang retina bukan di atasnya. Ia boleh jadi disebabkan bebola mata yang terlalu kecil atau kuasa menumpu terlalu lemah. 
RABUN SILAU:
Menyebabkan penglihatan yang kurang baik terutamanya ketika memandu pada waktu malam terutama ketika berselisih dengan kereta dari hadapan. 
RABUN MALAM:
Rabun silau menyebabkan penglihatan yang kabur sama ada bagi objek dekat atau jauh. Sinar-Sinar cahaya dari suatu objek terfokus pada retina dan di hadapan atau di belakang retina. 
KATARAK:
Katarak adalah kekeruhan pada lensa mata dan akan terjadi pada salah satu mata atau kedua mata. Katarak juga boleh menyebabkan buta.

1 Comments